Friday 7 October 2011

Apam Polkadot

Salam semua,

Ingat tak sebelum ni saya cerita pasal periuk kukus baru saya? Hah, ni nak mai habaq, camana saya  mengetest periuk baru saya nih!

Saya ni sebenarnya dah lama mengoogle resepi apam polkadot @ apam dot dot nih... Teringin sangat nak membuatnyaa.... sebab dia cute n nampak cantik..... so akhirnya hasil dari pertemuan dengan pakcik google, dia menyarankan saya resepi dari blog ini --> Amirrah Zawawi. Kredit untuk tuan punya blog yek....

Anyway, kat sini saya salinkan resepi dari blog Amirrah yek....

APAM POLKADOT
Bahan-bahan
biji telur - dari peti sejuk
250gm tepung gandum
220gm gula halus
160 ml susu segar/susu cair
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh ovallete
1 sudu teh esen vanilla
 pewarna
blueberry filling (atau apa saja filling-ikut suka)

Cara-cara membuatnya :-
1. Masukkan gula, telur, esen vanilla dan ovallete ke dalam mangkuk mixer. Pukul dengan kelajuan maxima hingga kembang, lebih kurang 7-8 minit.
2. Bila dah kembang, susu, tepung dan baking powder. Pukul lagi hingga adunan sebati.
3. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian. Masukkan pewarna mengikut citarasa. Kacau adunan dengan pewarna hingga sebati. (nampak kilat dan licin).
4. Masukkan setiap warna dalam piping bag. Potong hujung piping bag dgn kemas agar bila nak bentuk dot-dot, ia akan nampak cantik.
5. Susun acuan lompang dalam loyang. Masukkan mangkuk kertas ke dalam acuan lompang.
6. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas.
7. Lepas tu, picitkan filling secukupnya.
8. Picit adunan selebihnya sehingga 3/4 ke dalam mangkuk kertas.
9. Dot dot kan dengan warna berlainan.
10.Kukus selama 10-15 minit. Pastikan air kukusan dah dipanaskan terlebih dahulu.






SO.. taraaaa, ni la hasilnya apam yang saya buat..... x sempat nak kukus loyang ke-3, abis dah anak2 saya balun loyang pertama.... kira2 berbpuluh bijik jugak anak saya dua orang tu makan.. kata mereka, sedappp... alhamdulillah...bila anak2 n suami kata sedap.

Esoknya, saya bawak skit sekolah.... lega bila ramai kata sedap n comel n cantik. Ada yg mintak resepi lagik...

Tunggu plak siri 2 periuk kukus  saya..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sweet Bite Enterprise Template by Ipietoon Cute Blog Design