Friday 21 October 2011

First Resepi dari Keiko-Cake -- Chocolate Cake

Salam subuh Jumaat untuk semua,

Petang semalam, saja la saya menonton semula video camana nak buat chocolate cake versi Keiko. Tengah2 tengok, datang suami mengendeng sbeelah nak tengok jugak... pastu datang pulak hero hensem saya pun nak tengok jugak.. x lama lepas tu, anak dara comel saya pun turut sama... dah kami empat beranak tertiarap sama2 depan laptop menonton video choc cake Keiko....

Elok jek si Keiko siap mendeko n potong kek tu... terus semuanya...."Ibu, sedapnyaaaaa........ buatlah kek, bu!" Ishk3x... sebenarnya saya pun telan air liur jugak tengok kek Keiko nih! Apa lagik... saya pun terus salin resepi Keiko.... pastu prepare bahan2 nak buat choc cake....

Saya pun ikutla step by step caman Keiko buat... Mula2 saya siapkan ganache dulu...Elok saya sejukkan ganacahe dalam peti ais, saya buat bancuhan asas kek, tiba2 saya terpandang 1 bekas berisi butter yg masih tidak terusik... la, mana plak dtg butter nih? sudahhhhh.. saya pun cek balik resepi.... kat mana saya tertinggal.... kat mana butter ni kene letak sepatutnya... oowwwwhhh... saya memg kene sediakan 2 potongan butter, satu untuk ganache, satu lagik untuk buat kek... tapi sebelum tu apa yg saya buat, saya terletak 1/2 butter potongan pertama kat ganache dan 1/2 lagik saya masukkan dlm bancuhan kek... maknanya yg potongan kedua ni saya kene bagi setengah2 jugaklah... say pun memperbetulkan kesilapan saya.... alhamdulillah...lega bila dah betul.. harap2 kek jadik yek...

masa untuk memukul telur putih plak... riso kalo x jadik.. tapi bila saya ikut betul2 cara n masa keiko buat... wahhhhhhh...jadikla cream telur putih saya..... bestnyaaaaaaa..sangatlaaahhhh fluffyyy

Saya pun siapkahlah bancuhan keknya..n bakar. Dah siap bakar, sejukkan... n mulalah proses mendeko kek ala2 Keiko... part ni yg lain dari kek coklat yg biasa saya buat... apa dia? rahsia.... kalo nak tau.. perhatikan gambar... dan teka laaaa.....








0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sweet Bite Enterprise Template by Ipietoon Cute Blog Design